Apakah Meditasi Masa Lalu Boleh Dalam Islam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Batu bersurat Terengganu, antara bukti keikhlasan Islam di Tanah Jawi.

Bukti mulanya
kedatangan dan penyebaran Islam di Nusantara
gelimbir kepada alai-belai nisan dan bukti-bukti lain nan bertaburan di rantau ini.

Contoh penting termasuk alai-belai jirat yang ditemui di Champa sekitar awal abad ke 11 M, godaan nisan di Gresik, Jawa bertarikh penghabisan abad ke-11 M dan Bisikan Bersurat Terengganu bertarikh 1303, rekod penempatan orang islam di Majapahit dan himpunan pengelana Islam di utara Kapling Jawi, serta pengislaman kaisar Pasai pada tahun 1282.

Pada akhir abad ke-15, Islam sudah mengukuhkan kedudukan di Tanah Jawi, Sumatera, bahagian paksina Pulau Jawa, Brunei dan Utara Borneo. Islam pula menembusi Maluku dan Sulu.

Teori Kedatangan Selam di Nusantara

[sunting
|
sunting sumur]

Lain ada jawapan nan tepat bagi memastikan siapakah yang permulaan sekali menghamburkan Islam di Nusantara kerana tiada bukti konvensional yang ditemui bagi memastikan bilakah tarikh kesediaan mereka dan golongan manakah nan sampai-sampai dahulu menyebarkan Selam.

Walau bagaimanapun, dengan berpandukan sejumlah penemuan alai-belai bertulis dan catatan ki kenangan nan dibaca, ahli-ahli sejarawan tempatan sudah lalu membuat pelbagai teori keikhlasan Selam ke Nusantara . Berikut ialah teori yang dikatakan ahli sejarawan domestik.

Teori Kedatangan Islam Secara Sambil Dari Tanah Arab

[sunting
|
sunting sumur]

Bersendikan catatan sejarah Cina yang menyebut bahawa pada abad ke-7 Masihi, sosok-orang Arab telah hingga ke Tanah Jawa.Pada tahun 684, mereka telah mendirikan sebuah perkampungan di pantai barat Pulau Sumatera.

Menurut suatu karangan lagi, pada zaman pemerintahan khalifah Al-Makmun kacang Harun Ar-Rashid, seorang nakhoda telah memimpin seramai 100 orang mubaligh dengan 1 insan semenjak lingkaran mereka berketurunan Quraish belayar menuju ke Nusantara bakal menyebarkan Islam. Apabila mereka setakat di Perlak, mereka mengadap Raja Matras, Acheh dan menang mengislamkan sunan.Baginda Paduka Perlak mengahwinkan puterinya itu dengan mubaligh Quraish itu tadi sementara mubaligh lain berkahwin dengan wanita formal. Hasl perkahwinan mubaligh Quraish dengan puteri raja tersebut,Allah kurniakan mereka seorang putera lalu diberi cap Syed Abdul Aziz yang kemudian menjadi Emir Matras.

Terwalak juga dalam suatu catatan Barat menyebut bahawa pada tahun 1717 Masihi, sebuah armada laut Islam yang terdiri berpokok 35 buah kapal berlayar berusul Tanah Arab menuju ke China. Kerumahtanggaan pelawatan ke China,kapa-kapal itu sudah berhenti sekeceng di Malabar Coast di Kerala India ,Srivijaya dan Palembang.Detik mereka berhenti , mereka sudah berdakwah dan menyebarkan agama Islam di telaga.

Teori Kehadiran Islam Melalui India

[sunting
|
sunting sendang]

Hubungan India dengan sejumlah negara di Nusantara telah lama terjalin.Pada abad ke-13 Masihi, apabila kerajaan umat Islam di Arab memecahkan bahagian barat dan timur India, mereka menjadikan Malabar andai pelabuhan berfaedah bukan sahaja sebagai pelabuhan, terlebih sebagai pusat koalisi antara timur dengan barat.

Dengan adanya kemudahan tersebut, saudagar-saudaugar Muslim dari Malabar Coast dikatakan sering berkunjung ke Nusantara untuk berwarung dan sekaligus camur wahyu Islam kepada penghuni tempatan. Ada pendapat menyatakan kerelaan Islam ke Nusantara adalah melewati daerah Malabar Coast yang terletak di Kerala, India. Fakta fakta ini mutakadim lagi di terbitkan di dalam buku Prof Dr Hamka.

Pengang jatuh ke tangan umat Selam pada abad ke-13 Masihi silam dijadikan pusat pengajian dan penyiaran tanzil Islam terulung di India. Ramai pelajar yang penyap di resep pengajian tersebut merantau ke Nusantara bagi mengembangkan ajaran Islam berpaham Syafie.Gempita daripada mereka berkahwin dengan wanita tempatan lalu menjadikan rumah mereka sebagai tempat mengaji Quran dan fardhu ain.

Teori Eksistensi Islam Melalui China

[sunting
|
sunting sumber]

Islam telah sebatas ke Petak Besar China sejak zaman Khalifah Uthman polong Affan sekali lagi. Baginda sudah lalu menghantar bapa tali pusar Rasulullah SAW yang bernama Saad bin Abi Waqas ke sana untuk menyebarkan agama Islam di negara China yang luas itu.

Pada zaman tadbir Ibni Umaiyyah, Khalifah Al-Walid telah menghantar pasukan tenteranya ke tenggat Daerah China. Kepala pasukan tentera tersebut mutakadim menghadap raja China dan berembuk dengannya. Menurut catatan Cina, pada abad ke- ramai pemukim di sebelah daksina negara China khususnya Yunan,China telah memeluk Islam.

Pada suatu musim, berlaku huru hara di negeri Yunan tersebut, lalu ramai Muslim berhijrah ke Asia Tenggara. Antara mereka cak semau nan bertempat di Champa,Kemboja dan ada lagi yang berdiam di Negeri Pantai Timur Tanah Melayu.Oleh sebab itulah,sesetengah seni bina surau lama di Kelantan dan Demak,Indonesia memiliki senibina Cina.

Sesetengah ahli sejarawan domestik berpendapat kedatangan Selam ke Nusantara menerobos China sudah lalu berperan pada akhir abad ke-10 dengan awal abad ke-11.

Penyebaran Islam sebelum kebangkitan Melaka

[sunting
|
sunting sumber]

Sebelum kebangkitan Melaka, Islam terbatas di pelabuhan-pelabuhan di Sumatera. Bukti kedatangan Islam di kewedanan pelabuhan-bom ini termasuk garitan pada 1292 maka itu Marco Polo mengenai negeri-kewedanan Pasai dan Perlak yang mempunyai pemerintah-pemerintah Selam, dan batu nisan seorang raja Pasai yang meninggal dunia pada tahun 1297 yang n kepunyaan nama Islam Malek-al-Salleh.

Penduduk di sekitar bom-bandar ini ialah antara yang paling sediakala dalam Asia Tenggara memeluk Islam. Sebab pemelukan Islam semula ini termasuk jarak distrik ini yang jauh daripada pengaruh kerajaan Hindu Majapahit, dan pernah dagang yang lama antara kawasan ini ada dengan pedagang-pedagang India yang telah memeluk Islam.

Kerajaan Islam di Nusantara

[sunting
|
sunting sendang]

Selatan Thailand

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Kesultanan Patani(1516-1902)
  2. Sultanat Singgora(1603-1689)
  3. Kesultanan Setul(1808-1916)
  4. Kesultanan Reman(1785-1902)
  5. Kerajaan Legeh(1755-1902)
  6. Kerajaan Nong Chik(1809-1902)
  7. Kerajaan Jalur(1817-1902)
  8. Kerajaan Teluban(1817-1902)
  9. Kerajaan Jering(1817-1902)


Malaysia & Brunei

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Perlis(1842-Sekarang)
  2. Kesultanan Kedah(1136-Kini)
  3. Kerajaan Kubang Pasu(1839-1864)
  4. Sultanat Fidah(1528-Kini)
  5. Kesultanan Selangor(1743-Kini)
  6. Sultanat Kelantan(1267-Kini)
  7. Sultanat Jembal(1638-1720)
  8. Kesultanan Terengganu(1725-Kini)
  9. Kesultanan Pahang(1470-Saat ini)
  10. Imperium Kewedanan Sembilan(1773-Saat ini)
  11. Kerajaan Naning(1641-Waktu ini)
  12. Kesultanan Melaka(1402-1511)
  13. Sultanat Muar(1855-1877)
  14. Kerajaan Besut(1780-1899)
  15. Kesultanan Johor(1528-Sekarang)
  16. Kesultanan Sarawak(1598-1641)
  17. Sultanat Brunei(1363-Kini)

Filipina

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Kerajaan Manila(1258-1570)
  2. Kesultanan Sulu(1402-Kini)
  3. Kesultanan Maguindanao(1515-1928)
  4. Sultanat Pagayawan Lanao(1520-Kini)
  5. Kesultanan Bayang Lanao
  6. Sultanat Dumalondong Lanao
  7. Kesultanan Masiu Lanao
  8. Kesultanan Rogan Lanao
  9. Kesultanan Taporog Lanao
  10. Kesultanan Minirupad Lanao
  11. Kesultanan Borocot Lanao
  12. Sultanat Bacolod Lanao
  13. Kesultanan Maribo Lanao
  14. Sultanat Ramain Lanao
  15. Kesultanan Ditsaan Lanao
  16. Kesultanan Baloi Lanao


Sumatera(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Kerajaan Jeumpa(777Mi)
  2. Kesultanan Lamuri(800-1503)
  3. Kesultanan tatami(840-1292)
  4. Kesultanan Samudera Pasai(1267-1521)
  5. Sultanat Pedir(1400-1524)
  6. Kesultanan Banua Tamiang(1330-1558)
  7. Kesultanan Trik(1480-Saat ini)
  8. Kesultanan Aceh(1496-1903)
  9. Kesultanan Air Pura(800-1100)
  10. Imperium Sungai Langit-langit(1500-Masa ini)
  11. Kesultanan Aru (1200-1613)
  12. Kesultanan Asahan(1630-Sekarang)
  13. Kesultanan Barus Pardosi(1300-1858)
  14. Kesultanan Barus Pasaribu(1500-1878)
  15. Imperium Barusjahe Sibayak(1600-Kini)
  16. Kerajaan Batu Bara(1676-Kini)
  17. Kesultanan Mistar(1623-1946)
  18. Kerajaan Bukit Bisikan Bengkalis(1767-1928)
  19. Kesultanan Deli(1613-Waktu ini)
  20. Kesultanan Dhasa Nawalu
  21. Imperium Gunung Sahilan(1700-Kini)
  22. Kerajaan Huristak(1650-Masa ini)
  23. Kesultanan Inderapura(1347-Saat ini)
  24. Kesultanan Indragiri(1298-1945)
  25. Imperium Indrajati(1100-1524)
  26. Kesultanan Jambi(1460-Kini)
  27. Kesultanan Kampar(1528-Masa ini)
  28. Sultanat Kampung Radja(1916-1945)
  29. Kerajaan Kaur(1697-1840)
  30. Kekaisaran Keritang(1298-1505)
  31. Kesultanan Daerah tingkat Pinang(1630-1945)
  32. Kedatuan Keagungan Lampung(1310-Saat ini)
  33. Kesultanan Kualuh(1868-Sekarang)
  34. Kerajaan Kubu(1667-1949)
  35. Sultanat Kunto Darussalam(1878-1948)
  36. Kekaisaran Kutabuloh(1600-Kini)
  37. Kesultanan Langkat(1568-Sekarang)
  38. Kerajaan Lingga Sibayak(1600-Kini)
  39. Sultanat Lima Laras(1500-Kini)
  40. Kesultanan Muko Muko(1681-Kini)
  41. Kerajaan Sarinembah sibayak(1600-Kini)
  42. Kesultanan Serdang(1723-Saat ini)
  43. Imperium Padang(1630-Waktu ini)
  44. Kerajaan Padang Laweh(1213-1901)
  45. Sultanat Cerocok Ruyung(1346-Sekarang)
  46. Kesultanan Palembang(1455-Masa ini)
  47. Kesultanan Panai
  48. Kerajaan Panei(1700-Saat ini)
  49. Kerajaan Pasununan Tamiang(1532-1946)
  50. Kesultanan Pelalawan(1725-Kini)
  51. Kepaksian Skla Brak(1400-Waktu ini)
  52. Imperium Tulang Bawang(200-Kini)
  53. Kesultanan Rokan(1569-1940)
  54. Kesultanan Siak(1723-Sekarang)


Lada(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumur]

  1. Kedatuan Bayan(1150M)
  2. Kedatuan Arya Larik Getas(1772-1841)
  3. Kedatuan Kerekok
  4. Kedatuan Kapur hidup
  5. Kedatuan Langko(1500M)
  6. Kedatuan Embalau
  7. Kedatuan Mantang
  8. Kedatuan Pujut(1255M)
  9. Kedatuan Sokong(1400-Kini)
  10. Kedatuan Siladendang(1400-Kini)
  11. Kerajaan Pejanggik(1458-Kini)
  12. Kerajaan Selarapang(1400

-Kini)


Kepulauan Bangka Belitung(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Kerajaan Badau(1400M)
  2. Kerajaan Balok(1616-1873)
  3. Kerajaan Belantu(1705M)
  4. Imperium Buding


Kepulauan Riau(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Kesultanan Lingga Riau(1824-1911)
  2. Kesultanan Bintan(1100-Kini)


Adonara(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Kekaisaran Adonara(1650-Kini)
  2. Kerajaan Lamahala(1520-Kini)
  3. Kerajaan Terong(1500-Waktu ini)


Alor(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Imperium Alor Nampira(1500-Waktu ini)
  2. Kerajaan Batulolong(1500M)
  3. Imperium Kui


Pulau Pantar(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Kerajaan Baranusa(1520M)


Flores(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Imperium Bajo Dalu(1650M)
  2. Kekaisaran Cibal(1650M)
  3. Kerajaan Ende(1700-Masa ini)
  4. Kekaisaran Riung(1700-Kini)


Kalimantan(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Kekaisaran Ambawang(1800-1830)
  2. Kerajaan Bangkalaan(1780-1905)
  3. Kerajaan Tanah Bumbu(1660-1780)
  4. Kesultanan Saf(1520-Masa ini)
  5. Kerajaan Banua Panca(1520-1860)
  6. Kekaisaran Batu Licin(1780-1900)
  7. Kesultanan Berau(1377-1810)
  8. Kesultanan Bulungan(1731-Waktu ini)
  9. Kerajaan Nanga Bunut(1815-1910)
  10. Kerajaan Cantung(1780-1910)
  11. Kerajaan Cengal(1780-1910)
  12. Kesultanan Gunung Tabur(1810-1953)
  13. Imperium Jongkong(1823-1910)
  14. Kekaisaran Tiang Tangi(1680-1771)
  15. Sultanat Kotawaringin(1615-Kini)
  16. Kerajaan Kubu(1772-Waktu ini)
  17. Kerajaan Kusan(1786-1912)
  18. Sultanat Kutai(1300-Kini)
  19. Imperium Landak(1275-Kini)
  20. Imperium Manunggul(1780-1905)
  21. Kerajaan Martapura(1860-1884)
  22. Sultanat Matan Tanjungpura(1300-Sekarang)
  23. Kekaisaran Meliau(1762-1960)
  24. Kesultanan Mempawah(1740-Kini)
  25. Kerajaan Nanga Suhaid(1700-1916)
  26. Kerajaan Pagatan(1775-1905)
  27. Sultanat Paser(1516-Kini)
  28. Kerajaan Piasak(1823-1916)
  29. Kesultanan Pontianak(1771-Saat ini)
  30. Imperium Pulau Laut(1850-1903)
  31. Kesultanan Sembaliung(1810-1960)
  32. Kesultanan Sambas(1671-Saat ini)
  33. Kerajaan Sampanahan(1841-1905)
  34. Imperium Sanggau(1310-Kini)
  35. Kerajaan Sebamban
  36. Kekaisaran Sekadau(1550-Kini)
  37. Kerajaan Selimbau(600-Kini)
  38. Kerajaan Silat(1221-1916)
  39. Kerajaan Sintang(1262-Masa ini)
  40. Kerajaan Tayan(1450-Kini)
  41. Kesultanan Tidung(1557-1916)


Sulawesi(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Kekaisaran Alitta(1600-1908)
  2. Kerajaan Alla(1800-1950)
  3. Kerajaan Alu(1600-1957)
  4. Kekaisaran Anabanua(1737-1962)
  5. Kerajaan Ara Bontohari(1600-Kini)
  6. Kekaisaran Aralle(1600M)
  7. Kekaisaran Arungkeke(1600M)
  8. Kerajaan Antiggola(1500-1866)
  9. Kekaisaran Bacukiki(1500-Waktu ini)
  10. Kerajaan Bajeng(1500M)
  11. Kerajaan Balanipa(1750-Sekarang)
  12. Kerajaan Balusu
  13. Kekaisaran Bambang(1600M)
  14. Kekaisaran Bambapuang
  15. Kekaisaran Banawa(1485-1959)
  16. Imperium Banga(1200M)
  17. Kerajaan Banggae Majene(1600M)
  18. Imperium Banggai(1600-Kini)
  19. Imperium Bangkala(1400M)
  20. Kekaisaran Bantaeng(1254-Saat ini)
  21. Kerajaan Baringan(1400-Kini)
  22. Kerajaan Barombang
  23. Kerajaan Barru(1331-Kini)
  24. Kerajaan Bisikan Lappa(1750-Kini)
  25. Kekaisaran Batu(1518M)
  26. Kerajaan Belawa(1600M)
  27. Kerajaan Besulutu(1500M)
  28. Kerajaan Binamu(1607M)
  29. Kekaisaran Bintauna(1675-Kini)
  30. Imperium Binuang(1900-Kini)
  31. Kerajaan Biromaru(1650-Sekarang)
  32. Kesultanan Boalermo(1607-Kini)
  33. Kerajaan Bolaang Mongondow(1670-Waktu ini)
  34. Imperium Bolaang Uki(1752-Kini)
  35. Kerajaan Bolaang Itang(1793-Kini)
  36. Kerajaan Bolango(1320-1793)
  37. Kekaisaran Bolano(1600-Masa ini)
  38. Imperium Bombana(1500-Masa ini)
  39. Kesultanan Bone(1330-Saat ini)
  40. Kerajaan Bontoa(1670-Kini)
  41. Imperium Bontonompo(1868-Kini)
  42. Kerajaan Borisalo(1300-Kini)
  43. Imperium Bubohu(1750-Kini)
  44. Imperium Bungku(1672-Kini)
  45. Kerajaan Bungoro(1667-Kini)
  46. Kerajaan Buntu Batu(1800-1945)
  47. Kesultanan Buol(1380-Sekarang)
  48. Kesultanan Buton(1332-Waktu ini)
  49. Kekaisaran Cenrana(1500-1949)
  50. Imperium Dolago(1602M)
  51. Kekaisaran Dolo Biromaru Sigi(1908-1915)
  52. Kerajaan Dolo)(1650-1890)
  53. Kekaisaran Duri(1726-Sekarang)
  54. Kerajaan Enrekang(1300-Kini)
  55. Kerajaan Galesong(1662-Kini)
  56. Kerajaan Gantarang(1320-Sekarang)
  57. Kesultanan Gorontolo(1385-Waktu ini)
  58. Kerajaan Herlan(1500M)
  59. Kerajaan Kabaena(1550-Kini)
  60. Kekaisaran Kaidipang(1630-1910)
  61. Kekaisaran Kaidipang Besar(1912-1950)
  62. Kekaisaran Kajang(1500-Masa ini)
  63. Kerajaan Kalao(1667M)
  64. Imperium Kalisusu
  65. Kerajaan Kamaru(1300-Kini)
  66. Kerajaan Kasimbar(1711-1912)
  67. Imperium Kassa(1880-1960)
  68. Kerajaan Kindang(1600-Masa ini)
  69. Kekaisaran Konawe(500-Kini)
  70. Kerajaan Kwandang(1500M)
  71. Kekaisaran Labakkang(1600-Sekarang)
  72. Kerajaan Laikang(1400-Kini)
  73. Kekaisaran Laiwoi(1800-Waktu ini)
  74. Imperium Lamatti
  75. Kerajaan Lamuru(1609-Kini)
  76. Sultanat Lau'[1824-Sekarang)
  77. Kerajaan Lengkese(1560-Kini)
  78. Imperium Letta
  79. Imperium Limboto(1340-1525)
  80. Kerajaan Liya(1542-1950)
  81. Kesultanan Luwu(1300-Masa ini)
  82. Kerajaan Ma’gambar(1918-Kini)
  83. Kerajaan Maiwa(1602-Kini)
  84. Kerajaan Madene(1830-Sekarang)
  85. Kesultanan Makassar(1607-1667)
  86. Kerajaan Mallusetasi(1906-1950)
  87. Kerajaan Maluwa(1750-1950)
  88. Kerajaan Mambi(1600-Masa ini)
  89. Imperium Mamuju(1540-Sekarang)
  90. Kerajaan Mandalle(1824)
  91. Kerajaan Marioriawa
  92. Kerajaan Maros(1400-Kini)
  93. Kerajaan Masamba
  94. Imperium Manimpahoi
  95. Kekaisaran Manuju(1500M)
  96. Kerajaan Matangnga
  97. Kekaisaran Matano(1300M)
  98. Imperium Mekongga(1200-Kini)
  99. Kekaisaran Mokapog(1600-1700)
  100. Kerajaan Moronene Rumbia
  101. Kerajaan Moutong(1778-Waktu ini)
  102. Imperium Muna(1371-Kini)
  103. Imperium Nepo(1550-Kini)
  104. Kesultanan Padangguni(1574-Kini)
  105. Kerajaan Palanro
  106. Kerajaan Palu(1796-Masa ini)
  107. Imperium Palupi(1609-1713)
  108. Kerajaan Pamboang(1600-Kini)
  109. Kerajaan Parigi(1517-Kini)
  110. Kekaisaran Passokkorang
  111. Kekaisaran Poleang
  112. Imperium Polongbangkeng(1815-Kini)
  113. Kerajaan Rantebuluhan(1600M)
  114. Kerajaan Rappang(1500-Waktu ini)
  115. Kerajaan Sanrabone(1540M)
  116. Kekaisaran Sausu(1700M)
  117. Kerajaan Sawitto(1730-Kini)
  118. Kerajaan Segeri(1430-Kini)
  119. Kesultanan Selayar(1605-Kini)
  120. Imperium Sendana(800-Sekarang)
  121. Kekaisaran Sengkang(1800)
  122. Kekaisaran Siang(1500-Kini)
  123. Kerajaan Sidenreng(1300-Waktu ini)
  124. Kerajaan Sigi(1600M)
  125. Kerajaan Sigi Dolo(1918-Waktu ini)
  126. Kerajaan Simbang(1709-Kini)
  127. Kesultanan Soppeng(1300-Waktu ini)
  128. Kerajaan Soppengriaja(1906-1950)
  129. Imperium Suppa(1370-Kini)
  130. Kerajaan Sumawa(1350-Kini)
  131. Kerajaan Tabang
  132. Kerajaan Tabulahan
  133. Kerajaan Tallo(1500-Waktu ini)
  134. Kekaisaran Tanette(1500-Kini)
  135. Kerajaan Tanralili(1711-Kini)
  136. Kerajaan Tapalang(1820-Kini]
  137. Imperium Taramanuq
  138. Kerajaan Tarawang
  139. Kerajaan Tatangga(1713-1903)
  140. Kerajaan Tawaili(1550-Waktu ini)
  141. Kerajaan Tiro
  142. Kesultanan Tiworo(1500-Kini)
  143. Kesultanan Toli Toli(1737-Sekarang)
  144. Kerajaan Tolo(1500M)
  145. Kerajaan Tondongkura
  146. Kekaisaran Toposo(1600M)
  147. Imperium Turikale(1796M)
  148. Kerajaan Tuwung
  149. Kerajaan Ujung Loe(1741-Waktu ini)
  150. Kerajaan Wajo(1399-Kini)
  151. Kerajaan Walenrang
  152. Kerajaan Watumedongga(500M)
  153. Imperium Wawalosea(500M)
  154. Kerajaan Wotu(1000-Kini)
  155. Kekaisaran Wolio(1200-1322)
  156. Kesultanan Gowa(1300-Kini)
Popular:   Sejak Kapan Sidharta Melatih Meditasi Pernapasan


Jawa(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Kesultanan Demak
  2. Kesultanan Mataram
  3. Kesultanan Pajang
  4. Sultanat Banten
  5. Sultanat Cirebon
  6. Kerajaan Sumedang Larang
  7. Sultanat Yogyakarta
  8. Sultanat Kaprabonan
  9. Kesultanan Kacirebonan
  10. Sultanat Kanoman
  11. Kesultanan kasepuhan
  12. Kasunanan Surakarta


Maluku(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Kesultanan Ternate
  2. Kesultanan Tidore
  3. Kesultanan Bacan
  4. Kesultanan Loloda


Papua(Indonesia)

[sunting
|
sunting sumber]

  1. Kerajaan Sekar
  2. Kerajaan Wetuar



Perkembangan pengaruh Selam Syiah ke Nusantara
[1]


[sunting
|
sunting perigi]

Pada zaman Bani `Abbasiyyah (132 – 656H/750 – 1258M), semasa pemerintahan al-Saffah (132 – 136H/750 – 762M) dan al-Mansur (136 – 158H/754 – 775M), golongan Syiah yang tak dapat menerima rezim dan angkara mereka telah kumat menentang dengan dipimpin oleh Muhammad bin `Abdullah kacang al-Hasan bin al-Hasan kacang `Ali bin Abi Talib yang bergelar Sahib al-Nafs al-Zakiyyah.

Lega zaman al-Hadi (169 – 170H/785 – 786M), penentangan dipimpin oleh al-Husayn bin `Ali bin al-Hasan kedelai `Ali kacang Abi Talib.

Bagaimanapun, kedua-dua perkelahian tersebut sudah ditumpaskan. Pada zaman al-Ma’mun (198 – 218H/813 – 833M) sekali lagi, tercetus penentangan Syiah `Alawiyyah dipimpin oleh Muhammad al-Dibaj.

Engkau memberontak terhadap al-Ma’mun di Baghdad dan mengamini dirinya misal khalifah dan Amir al-Mu’minin di kota Mekah.

Al-Ma’mun menghantarkan tenteranya ke kota Mekah kerjakan membidik penentangan itu dan memenangi mengalahkannya dengan mudah.

Namun al-Ma’mun mengampuni Muhammad al-Dibaj dan para pengarah penyempal yang enggak dan enggak memutuskan hukum punahkan mereka.

Al-Ma’mun dikatakan mencadangkan mereka supaya lebih baik menjauhi provinsi Arab dan pergi meluaskan dakwah Islam ke negeri-negeri Hindi, Asia Tenggara dan Timur Jauh (China dan lain-tidak).[2]

Di atas anjuran al-Ma’mun ini, sebuah barisan dakwah dibentuk di asal pimpinan Nakhoda Khalifah dengan jumlahnya seramai 100 orang terdiri kebanyakannya daripada tokoh-tokoh Syi`ah Arab, Parsi dan India.

Salah koteng yang amat terdepan privat anggota dakwah Juragan kapal Khalifah yakni `Ali bin Muhammad polong Ja`far al-Sadiq nan sekali lagi bangkit mengganjar al-Ma’mun.[3]

Pada perian pemerintahan al-Ma’mun, golongan Syiah duga bernasib baik pada peringkat awalnya. Mazhab Syiah bisa berkembang luas dan bertapak di kebanyakan kota Islam dan akhirnya dapat dilihat di istana al-Ma’mun sendiri.

Orang Syiah berbahagia palagan dalam pentadbiran khalifah tersebut sebagaimana menterinya, Fadl bin Sahl (Dhu al-Riyasatain), panglima tentera Lugu kedelai al-Husayn al-Khuza`i dan enggak-tak.

Namun sedemikian itu, pada peringkat akhirnya, mereka kembali mengakui tekanan dan teratu seperti yang dilakukan oleh para khalifah `Abbasiyyah terdahulu.[4]

Intern ceratai persoalan perkembangan, pengaruh dan kesan rotasi Syiah di Nusantara,[5]
para pengkaji sejarah yang takhlik analisis akan halnya mazhab Syiah telah mengamalkan bilang kesilapan dalam catatan mereka kerana tanpa penelitian dan studi nan mendalam, mereka menyejajarkan semua Syiah sebagai menyeleweng dan sesat.

Komplemen juga standar menyeleweng dan tidak menyelewengnya sesuatu arus itu pula diasaskan kepada pemikiran mazhab nan sudah sedia mendominasi Nusantara ini iaitu Juru Sunnah wa al-Jamaah dan bukannya menurut pemikiran al-Quran dan al-Hadith serta rasional akal geladak yang nonblok dan saksama.

Ini kerana mereka membuat analisis dengan enggak memberikan perhatian kepada sumur-sumber Islam yang autentik dan masin lidah umum, sebaliknya mengambil bukti-bukti daripada golongan bertentangan-Syiah nan berdasarkan kepada cemburu dan fanatik kerjakan menghentam mereka tanpa membezakan Syiah yang bersusila dengan golongan al-Batiniyyah (ghulat atau ekstremis).

Berhubung dengan kedatangan Syiah ke Nusantara secara singularis, data-data ki kenangan yang diperoleh menunjukkan kontrol Syiah sudah mendahului yuridiksi Sunni bahkan mazhab Syiah sudah menjadi mazhab rasmi di bilang buah negara Islam di rantau ini.

Ini tidak menghairankan kerana orang Syiah telah bertebaran di pusat-pokok perkulakan di kawasan Timur Jauh dan Asia Tenggara dan dikatakan tarikh awal ketibaan orang Islam ke rantau ini adalah plong zaman tadbir Bani Umaiyyah.[6]

Rata-rata, tulangtulangan ajaran dan pemikiran Syiah di Nusantara ialah bersumberkan ajaran dan pemikiran golongan al-Batiniyyah (ghulat) nan diketahui menyerap masuk ke internal diseminasi-aliran tasawwuf selevel terserah Sunni dan sebagainya.

Ramalan dan pemikiran Syiah sebagai halnya Imamiyyah Ithna-`Asyariah dan lain-tak turut menyerahkan sumbangan sahaja tidaklah begitu ketara dan menonjol berbanding dengan al-Batiniyyah.

Perlu juga diingatkan di sini bahawa pemikiran al-Batiniyyah berbeza sama sekali dengan pemikiran Syiah yang sebenar lamun mungkin dalam aspek-aspek tertentu sahaja, ia terlihat mempunyai persamaan.

Ini disebabkan pengasas al-Batiniyyah iaitu Abu al-Khattab[7]
pertautan bersahabat dengan Maymun al-Qaddah dan anaknya, `Abdullah polong Maymun al-Qaddah dan kedua-duanya dikatakan persaudaraan mengikuti ajaran Ja`far alSadiq, Imam keenam Syi`ah Imamiyyah Ithna-`Asyariah.

Kesemua sumber Imamiyyah Ithna-`Asyariah dan hampir kesemua sumber Sunni mengakui penolakan maka dari itu Imam Ja`far al-Sadiq terhadap Abu al-Khattab.

Lazimnya pengkaji sejarah kedatangan Islam di Nusantara mengakui bahawa Islam nan disebarkan di Nusantara dimulakan maka dari itu inisiator-pentolan sufi dalam rangka pemikiran tasawwuf.

Rekaman pula mengakui pemikiran Isma`iliyyah Batiniyyah telah menyelusup masuk ke dalam diseminasi-distribusi tasawwuf selepas kejatuhan kerajaan Fatimiyyah di Mesir.

Justeru pemikiran al-Batiniyyah dapat mengangop turut ke dalam pemikiran publik di rantau ini menerusi rangka tasawwuf kerana ia adalah kaedah yang paling mudah dan berkesan privat penyerantaan dan penerimaan Islam.


1 – Champa[8]


[sunting
|
sunting sumber]

Di Champa, Selam dikatakan mutakadim wujud di sana berdasarkan alai-belai nisan nan bertarikh 431H/1039M Maqam Abu Kamil Ahmad bertarikh 29 Safar 431H.

Pada maqam tersebut tertulis kalimah Allahumma salli `ala Muhammad wa Ali Muhammad wa sallam `alaihim yang membuktikan bahawa beliau seorang Syi`ah.[9]

Ini kerana kalimah Ali Muhammad (kabilah kerabat Muhammad (s.a.w)) yaitu huruf angka ikutan para pendokong mazhab Syi`ah – di provinsi Phang Rang ataupun Pandurangga nan merupakan daerah tingkat persinggahan utama Champa[10]
pada zaman dulu dan disebarkan menurut aliran Syi`ah.

Golongan Syi`ah `Alawiyyah nan menumpu ke gugusan pulau Sila (Sulu) dikatakan melalui Champa lebih tadinya dari itu, iaitu sreg sekitar tahun 65 – 132H/685 – 705M kerana melarikan diri daripada tentera al-Hajjaj, Dinasti Umaiyyah.


2 – Indonesia

[sunting
|
sunting sendang]

Di Indonesia, penyebaran pengaruh ajaran Syi`ah dikatakan akibat tinimbang propaganda Syi`ah (Isma`iliyyah) nan amat berkesan sepanjang abad ke-5H/11M dan 6H/12M sebatas menyebabkan Indonesia berlimpah kerumahtanggaan pengaruh Syi`ah.

Kejadian ini mungkin disebabkan oleh suasana di Tanah Arab plong perian itu yang sedang dipengaruhi oleh persebaran Syi`ah.


3 – Aceh

[sunting
|
sunting sumber]

Di Aceh, seorang jamhur Syi`ah (Zaidiyyah) semenjak Yaman nama Sulaiman bin Abdullah telah datang ke Aceh pada hari 235H/850M, tetapi tidak diketahui maksud sebenar kedatangan dan peranannya di Aceh.[11]

Popular:   Perbedaan Meditasi Benar Dan Meditasi Salah

4 – Di bahagian rantau-barat Sumatera

[sunting
|
sunting sendang]

Mazhab Syi`ah telah didapati berkembang di sana privat zaman tadbir Mu`awiyah bin Abi Sufyan pada tahun 24H/674M.[12]

Faktor terbesar yang mendorong para pedagang Arab dan Parsi Islam ke Sumatera Utara (atau Sumatera secara umumnya) pada abad ke-1H/7M adalah disebabkan terhalangnya pelayaran mereka menerusi Selat Melaka maka itu Kerajaan Buddha Srivijaya.

Ini dikatakan bagaikan balasan kerana serangan Selam terhadap Kerajaan Hindu di India sreg zaman Khalifah al-Hadi (158 – 169H/775 – 785M).[13]

Mazhab ini kemudiannya dibawa oleh golongan Syi`ah Isma`iliyyah (dari Parsi) pada abad ke-2H/8M, disebar ke pedalaman India melintasi perbatasan Bukhara dan Afghanistan dan akhirnya mencecah Indonesia (di provinsi sebelah pantai-barat Sumatera).

Kegiatan dakwah Syi`ah Isma`iliyyah tambahan pula telah mempengaruhi area ini (Sumatera) kerana pada zaman Kerajaan Syi`ah Fatimiyyah (296 – 566H/909 – 1171M) di Mesir, barisan gerakan Fatimiyyah telah tiba ke Sumatera.[14]

Hal ini berlaku berkemungkinan kerana ramai orang Parsi dikatakan berhijrah ke Sumatera khususnya Sumatera Paksina untuk menebarkan dakwah. Di kawasan Sumatera Timur pun, bilang biji pelir anak bini Syi`ah dikatakan mutakadim mulai pada zaman Buwayh di sekitar waktu 359H/969M dan beralamat di tengah-perdua Sumatera Timur serta mendirikan kampung mereka bernama Siak nan kemudian berubah kepada nama Nagari Siak atau Siak Panah Inderapura.[15]



5 – Samudera – Pasai


[sunting
|
sunting sumber]

Rezim Islam di sini sudah wujud lebih dahulu tinimbang di Aceh. Bentuk pemikiran Islam pada peringkat awal (sebelum Kerajaan Aceh) bermula tahun 433 – 848H/1042 – 1444M[16]
ialah dipengaruhi aliran Syi`ah, terutama pada zaman pemerintahan Meurah Nui, raja Pasai keempat yang populer dengan tera Paduka tuan al-Kamil (550 – 606H/1155 – 1210M).

Ini kerana sreg masa itu, suatu rombongan ulamak Makkah yang dipimpin oleh Syaikh `Abdullah `Arif, seorang tukang sufi plong abad ke-6H/12M dan orang pertama dikatakan bertanggungjawab menyebarkan visiun Syi`ah di Aceh, Kedah dan Patani.[17]

Ia dikatakan sudah lalu batik dan meninggalkan sebuah kitab tasawwuf falsafah yang mengandungi ajaran-tajali Syi`ah dengan judul
Bahr al-Lahut, dan kitab ini ialah kitab permulaan start di pesisir ini bersendikan tarikh ketibaan penulisnya pada abad ke-6H/12M.

Samudera – Pasai dikatakan memainkan peranan dalam perkembangan Selam di Jawa dan Sulawesi pada periode 797H/1395M disebabkan Sultan Zainal Abidin Bahiyan Sultan (748 – 809H/1349 – 1406M) sudah menghantarkan dua orang pendakwahnya ke Jawa terdiri daripada Mawlana Malik Ibrahim dan Mawlana Ishak yang bergelar Syaikh Awwal alIslam.

Menjelang abad ke-7H/13M, arus Sunni dibawa ke rantau ini oleh Syaikh Ismail al-Siddiq (al-Zarfy), utusan khas dari Mekah ke Pasai maka dari itu Syarif Makkah yang memerintah di bawah naungan Kerajaan Mamluk (Turki) (650 – 922H/1252 – 1517M) di Mesir.

Engkau bertujuan kerjakan menukarkan mazhab Syi`ah (nan mengamankan Pasai ketika itu) kepada mazhab Syafi`i, dan kerjakan mengislamkan Raja Pasai Meurah Silu (al-Malik al-Salih).

Kerajaan Pasai berakhir puas zaman Ratu Nihrasiyah Rawangsu Khadiyu (802 – 831H/1400 – 1428M) iaitu puteri Kanjeng sultan Zainal Abidin.

Pada zamannya, sambutan di antara Malik Mustafa (suami Ratu) dengan Mangkubumi Pasai, Maharaja Bakoy Ahmad Permala yang dikatakan menjadi pejabat tasawwuf pantheisme beraliran Syi`ah.



6 – Gugusan pulau Sulu (Sila), Sulawesi dan Kalimantan
[18]


[sunting
|
sunting sumber]

Golongan Syi`ah `Alawiyyah telah mendiami arena-tempat tersebut puas masa pemerintahan `Abd al-Malik kacang Marwan (65 – 86H/685 – 705M) kerana banyol kebrutalan Ibnu Umaiyyah dan juga bakal menyebarkan dakwah Islam berdasarkan ajaran Syi`ah.


7 – Tatami (Peureulak)

[sunting
|
sunting sumber]

Pada abad ke-2H/8M, Perlak mutakadim dikenali sebagai sebuah pelabuhan yang maju dan merupakan tempat persinggahan anak adam-mukmin Arab dan Parsi.

Terdapat sebuah kitab karangan Abu Ishaq Makarani al-Fasy berjudul
Izhar al-Haqq fi Mamlakah Ferlak
menceritakan secara terperinci tentang kronologi Islam daripada mazhab Syi`ah di Pasai.[19]

Perkembangan Syi`ah dikatakan bermula pada tahun 173H/790M ketika Pemimpin kapal Khalifah dengan terka-kira 100 individu anggota pasukan dakwahnya telah mengadem di Bandar Perlak, terdiri daripada anak adam-hamba allah Arab, Parsi dan Hindi. Kontingen ini mencapai sini puas periode Syahir Nuwi menjadi Meurah Daerah Perlak.

Syahir Nuwi dikatakan berketurunan Dinasti Sasan, pada musim itu, seluruh rakyat Parsi teragendakan seluruh pertalian keluarga Sasan telah memeluk Islam dan tertakluk di bawah Dawlah Islam.

Syahir Nuwi menerima angkatan dakwah Pemimpin kapal Khalifah hinggakan internal masa adv minim dari segumpal abad, Meurah dan seluruh rakyat Matras menganut agama Islam.

Akibat respirasi menerusi perkahwinan antara manusia-mukmin Arab dan Parsi dengan puteri-puteri Perlak mutakadim babaran masyarakat berpembawaan paduan.

Laksana contoh, Meurah Perlak, Syahir Nuwi telah menikahkan `Ali bin Muhammad al-Dibaj bin Ja`far al-Sadiq yang berketurunan Arab dan berhubungan keturunannya dengan Nabi Muhammad (s.a.w) manakala ibunya pula daripada keturunan Parsi Dinasti Sasan dengan adik kandungnya, Puteri Makhdum Tansyuri.

Faktor yang memikat Syahir Nuwi menjeput pemuda Arab/Parsi menjadi adik iparnya yaitu kerana asal keturunan `Ali polong Muhammad al-Dibaj yang luhur. Hasil daripada perkahwinan ini, mereka dikurniakan seorang anak bernama Sayyid `Abd al-`Aziz yang kemudiannya ditabalkan menjadi raja Imperium Islam Perlak dengan gelaran Sultan Alauddin Sayyid Mawlana `Abd al-`Aziz Syah.

Mengenai silsilah pertalian keluarga Sayyid `Abd al-`Aziz yang bergelar Pangeran Alauddin Sayyid Mawlana `Abd al-`Aziz Syah ialah `Abd al-`Aziz bin `Ali bin Muhammad al-Dibaj polong Ja`far al-Sadiq bin Muhammad al-Baqir bin `Ali Zayn al-Abidin bin Husayn al-Syahid bin `Ali kacang Abi Talib (dengan isterinya, Fatimah binti Muhammad (s.a.w).[20]

Keadaan ini seterusnya menyebabkan terdirinya Kerajaan Islam Perlak pada musim Selasa 1 Muharram 225H/840M, dan ajaran Selam pada hari itu adalah berbentuk Syi`ah.
[21]

Berikut adalah senarai pemerintahan emir-tuanku di Perlak mengikut boncengan semenjak Dinasti Sayyid Mawlana `Abd al-`Aziz Emir:

1) Kaisar Alauddin Sayyid Mawlana `Abd al-`Aziz Syah (225 – 249H/840 – 864M).

2) Prabu Alauddin Sayyid Mawlana `Abd al-Kandungan Syah (249 – 285H/864 – 888M).

3) Sultan Alauddin Sayyid Mawlana `Abbas Paduka tuan (285 – 300H/ 888 – 913M).

Privat zaman tadbir Sultan Alauddin Sayyid Mawlana `Abd al-`Aziz Yamtuan, fahaman Sunni mulai berputar internal awam Islam Perlak.

Peristiwa ini tidak disukai oleh Syi`ah, dan pada akhir pemerintahannya berlaku perang sipil antara dua golongan itu yang menyebabkan Perlak tidak mempunyai pangeran selama dua (2) perian apabila sultan meninggal bumi.

Pada akhir tadbir Sultan Alauddin Sayyid Mawlana Ali Mughayat Syah (302 – 305H/ 915 – 918M), dolan pergolakan dan perang tembuni di antara golongan Syi`ah dan Sunni yang berjarak dengan kekalahan pemerintahan Sayyid (Dinasti Azizah) dan timbulnya Dinasti Makhdum.

Dengan kemenangan golongan Sunni, mereka berjaya menyanggang aji ketimbang golongan mereka daripada pertalian keluarga Meurah Perlak zakiah (Syahir Nuwi) dan sultannya yang pertama adalah Sultan Makhdum Alauddin Malik Abd al-Qadir Syah Johan Berdaulat (306 – 310H/ 928 – 932M).

Semasa pemerintahan Sultan Makhdum Alauddin Malik Muhammad Amin Aji Johan Berdaulat (310 – 334H/ 922 – 946M), operasi-usaha nan ki akbar telah dilakukan untuk mengantarai pun persabungan antara keluarga Azizah dengan keluarga Makhdum.

Mandu yang dilakukan yakni dengan mengangkat koteng keturunan Azizah bernama Sayyid Mawlana Abdullah menjadi Mangkubuminya.

Pada akhir tadbir Sultan Makhdum Alauddin Malik Pangeran Johan Berdaulat pula (334 – 362H/ 956 – 983M), golongan Syi`ah memberontak merebut kekuasaan. Ini menyebabkan berlaku perang saudara sejauh 4 tahun yang berakhir dengan perdamaian menerusi perjanjian Alue Meuh lega tarikh 10 Muharram 353H/964M.

Di antara kandungan perjanjian tersebut adalah kerajaan Perlak dipecahkan kepada dua bahagian iaitu:

a) Perlak pantai (Tatami Baroh) – bagi golongan Syi`ah dan mereka dapat melantik sri paduka ketimbang golongan mereka sendiri tinimbang Dinasti Azizah.

b) Perlak pedalaman (Perlak Tunong) – bikin golongan Ahl al-Sunnah wa al-Jama`ah dan mereka dapat melantik sultan daripada golongan mereka sendiri daripada Dinasti Makhdum.

Justeru itu, terdapat dua anak adam raja di Perlak sebagai syah yang kelapan iaitu:

(1) Golongan Syi`ah mewisuda sultannya, Pangeran Alauddin Sayyid Mawlana Mahmud Syah memerintah terbit tahun 365 – 377H/ 976 – 988M memerintah di Perlak Baroh dengan ibu kotanya di Dermaga Perlak.

(2) Golongan Sunni pun mewisuda Sultan Makhdum Alauddin Malik Ibrahim Syah Johan Berdaulat yang memerintah mulai sejak tahun 365 – 402H/ 986 – 1023M di Perlak Tunong dengan ibu kotanya di Bandar Khalifah.[22]

Dalam tahun 375H/986M, kerajaan Buddha Srivijaya (Sribuza) menyerang kerajaan Matras (Tatami Baroh) dan perang berlaku di antara kedua-dua pihak.

Popular:   Biaya Meditasi Di Bali Usada 2020

Sultan Alauddin Sayyid Mawlana Mahmud Syah (sultan Kerajaan Matras tepi laut (kewedanan Syi`ah)) telah mangkat. Sesudah Kerajaan Srivijaya berundur semenjak Perlak pada tahun 396H/1006M, Kerajaan Matras sudah dapat dipersatukan kembali dengan dikuasai seluruhnya oleh Sultan Makhdum Alauddin Malik Ibrahim Paduka tuan Johan Berdaulat.[23]

Sultan Makhdum Alauddin Malik Abdullah Syah Johan Berdaulat (470 – 501H/1078 – 1108M) mencoket daya usaha cak bagi mengelakkan perlagaan uri dengan para Sayyid Mawlana (Syi`ah) dengan memperisterikan puteri Syarifah Azizah.


8 – Filipina

[sunting
|
sunting sumber]

Di Filipina,[24]
Islam telah bertapak dan berkembang dengan mendapat pengaruh dan kejayaan yang ki akbar di Mindanao (Magindanao) menerusi Syarif Mohammad Kabungsuwan atau lebih dikenali Syarif Kabungsuwan.

Dia ialah anak kepada Syarif Ali Zainal Abidin, ketimbang keturunan Rasulullah (s.a.w) nan berhijrah dari Mekah ke Hadramaut, daksina Jazirah Arab ke Juhur (Johor) di Jazirah Tanah Melayu).[25]

Menurut Salleby, kedatangan Syarif Kabungsuwan ke Mindanao kali berperan kira-agak puas akhir abad ke-9H/15M atau sreg awal abad ke-10H/16M. Jika berlandaskan jalan rekaman selepas kejatuhan Melaka pada perian 917H/1511M dan berdirinya imperium Juhur (Johor), kemungkinan kedatangan Syarif Kabungsuwan ke Malabang boleh dianggarkan lega tahun 921H/1515M.

Terdapat dua varian yang menyebutkan logo mereka berdua semata-mata berbeza. Versi mula-mula mengistilahkan Ahmad dan Alawi manakala versi kedua mengistilahkan Mohamad dan Ahmad.

Saudara yang tertua menyandarkan kesultanan Brunei manakala nan kedua mengasaskan sultanat Sulu.

Walaupun tradisi Magindanao dan catatan bertulisnya menyebutkan beliau mutakadim didahului sebelumnya makanya dua anak adam pelopor nan pun tinimbang keturunan Rasul Muhammad iaitu Syarif Awliya (Syarif Hasan) dan Syarif Maraja nan kedua-duanya bersaudara, saja pengaruh dan kejayaan mereka dalam dakwah Selam bukan dapat dipastikan.

Adalah dipercayai bahawa sultan Sulu yang pertama ialah Syarif Hasan yang berasal terbit Basilan. Basilan ialah pengasas sultanat Sulu.

Pertalian keluarga sultan-sultan Brunei, Sulu dan Magindanao dikatakan n kepunyaan kaitan persaudaraan.


9 – Burma (Myanmar)

[sunting
|
sunting sumber]

Di Burma, terletak sebilangan katai golongan Syi`ah di Amarapoora dan sejumlah tempat bukan secara berselerak.[26]

Sekadar mereka mula tersusun pada tahun 1327H/1909M. Kira-asa 2,000 orang ketimbang keseluruhan bilangan mereka nan terdapat di Burma melibatkan diri dalam bidang penggalasan dan perbelanjaan.

Mereka kembali dikenali di Burma dengan nama “Mogul”. Majoritinya berketurunan India.


10 – Thailand

[sunting
|
sunting sumber]

Di Thailand, golongan `Alawiyyah dikatakan telah bertapak hampir 500 tahun dan waktu ini sekadar mempunyai pengikutnya seramai lebih tekor 5,000 orang sahaja.

11 – Malaysia

[sunting
|
sunting mata air]

Di Malaysia (Kapling Melayu), golongan `Alawiyyah (Sayyid) tinimbang keturunan Husayn bin `Ali sudah lalu lama bertapak di beberapa biji kemaluan daerah, di antaranya Johor dan Terengganu.

Di negeri Terengganu, mereka yaitu tinimbang pertalian keluarga al-`Aidrus yang sampai silsilah keturunannya kepada Rasul Muhammad menerusi `Ali bin Abi Talib dan Fatimah serta Husayn bin `Ali.

Di Melaka, Sayyid Abdul Aziz nan adalah seorang cerdik pandai dan mubaligh semenjak Jeddah telah datang ke sini lakukan mengajar Sri paduka Kechik Besar dan para penasihat Melaka adapun agama Islam.

Di Kedah, Syaikh Abdullah Arif mungkin telah menyebarkan Islam lega abad ke6H/12M juga dengan dandan tasawwuf (Syi`ah) sekiranya kitab Bahr al-Lahut itu memang bermoral mengandungi pengajaran Syi`ah.

12 – Asia Timur dan China

[sunting
|
sunting sumur]

Di provinsi Timur Jauh, khususnya China telah menunjukkan ada kesan-kesan kerelaan orang-orang Islam Syi`ah di sana. Berhubung dengan para pengikut `Abd Almalik ibn Mu`awiyah yang melarikan diri ke Timur Jauh, al-Tabari dan Ibn al-Athir telah menceritakan sebuah pulau bernama Ibn Kawwan, tempat yang didiami maka itu seorang tinimbang bos tentera `Abd Yang mahakuasa ibn Mu`awiyah bernama Syaiban nan terletak di tengah-tengah perkembangan yang dilalui oleh para pedagang Arab ke Cathay (China).

Menurut Cuaca al-din Mohammed `Aufi seorang notulis Parsi nan hidup plong abad ke7H/13M, golongan Syi`ah Zaidiyyah dan keturunan `Alawiyyah nan tak mutakadim beralamat di China dengan menjadi orang perantara Maharaja China dalam hubungan dengan negara-negara asing.

Mereka mulanya berhijrah ke Khurasan, doang disebabkan pemburuan oleh Bani Umaiyyah yang berterusan, mereka culik diri ke timur dan hanya berjarak ketika mereka sampai di China.

Beralaskan coretan dinasti Yuan (Mongol) menunjukkan bahawa terletak sebilangan tokoh Islam sudah lalu diambil berkhidmat untuk orang-insan Mongol.

Di antara mereka ialah Sayyid Adjal (Sai T’ien-Chih), generasi ke-27 daripada keturunan Nabi (s.a.w) yang kemudian menjadi penakluk dan gabenor Yunnan plong tahun 673H/1275M.

Al-Maqrizi mengatakan keturunan `Alawiyyah kali telah berhijrah sehingga sejauh Korea. Mereka kali telah sampai lega zaman T’ang, sahaja privat zaman Ming, mereka mungkin tidak boleh bertahan sungguhpun takdirnya mereka masih wujud.

Pada hari 130H/748M, insan-hamba allah Po See (Parsi) telah didapati di Pulau Hainan begitu juga diambil daripada catatan seorang Sami China pada zaman itu bernama Kien Chen dari Yang Chow (Hsien-ho ssu) yang ialah sebuah kota kosmopolitan dalam dinasti Lengkung langit’ang.

Di sini juga terwalak komuniti Arab muslim. Bagaimanapun puas tahun 142H/760M, gaduh di antara mereka sudah dibunuh.

Di Kali besar Canton kembali, individu-orang Parsi, Brahman dan Melayu dikatakan memiliki lambu-sampan dan bahkan sebelum musim 132H/750M, sekumpulan Syi`ah Zaidiyyah sudah kembali meninggali daerah China.


  1. ^

    Artikel ini merupakan ringkasan kepada kertas kajian bersusun

    The Development of Islamic Thought in the Malay Archipelago: A Special Reference to The Shia

    maka itu Prof. Madya Dr. WZ Kamaruddin Wan Ali berpangkal Jabatan Aqidah dan Pemikiran Islam, Akademi Pengajian Ialam, Universiti Malaya, Kuala Lendut

  2. ^

    Nabi Ahmed, Prof., Advent of Selam in Indonesia, h.17; Hasjmy, A., ” Adakah Kerajaan Islam Perlak Wilayah Selam pertama di AsiaTenggara,” dlm.

    Ki kenangan Masuk dan Berkembangnya Islam di Indonesia
    , h.156 – 158

  3. ^

    Hasjmy, A., ibid, h.156.

  4. ^

    Mughniyyah, M.J., The Despotic Rulers,
    h.193 – 197.

  5. ^

    Mills, J.V. ” Arab and Chinese Navigators in Malaysian Waters in about 1500 A.D ” dlm. JMBRAS, XLVII (47), 1974, Bhg.II, hh.1-82; Brian E.Coless, ” Persian Merchants and Missionaries in Medieval Malaya ” dlm. JMBRAS, XLII (42), 1969, Bhg.II, hh.10-47.

  6. ^

    Groneveldt, W.P., Historical notes on Indonesia and Malaya compiled from Chinese Sources, h.14.

  7. ^

    Lewis, B., The Origins of Ismailism, h.32.

  8. ^

    Abdul Rahman Ahmadi, Drs., Rekaman kedatangan Islam ke Asia Tenggara, h.19.

  9. ^

    Fatimi, S.Q., Islam comes to Malaysia, h.47.

  10. ^

    Pietrre-Yves Manguin, ” The Introduction of Selam into Champa ” dlm. JMBRAS, LVIII (58), 1985, Bhg.I, hh.1-28; G.E.Marrison, ” The Chams and their Literature “, dlm. JMBRAS, LVIII (58), 1985, Bhg.II, hh.45- 70.

  11. ^

    Abdul Rahman Hj. Abdullah, Pemikiran Umat Selam di Nusantara, h.38.

  12. ^

    Arnold, Horizon., The Preaching of Islam, h.368.

  13. ^

    Wan Hussein Azmi, ” Islam di Aceh: Ikut dan berkembangnya hingga abad ke XVI (16),” dalm. Rekaman masuk dan berkembangnya Islam ke Indonesia, h.195.

  14. ^

    Abdul Rahman Hj. Abdullah, Islam dalam Memori Asia Tenggara Tradisional, h.91.

  15. ^

    Wan Hussein Azmi, ” Selam di Aceh: Masuk dan berkembangnya hingga abad ke XVI (16),” dalm. Sejarah masuk dan berkembangnya Selam ke Indonesia, h.185.

  16. ^

    Warsito.S,
    Di sekitar Ilmu sufi, h.53.

  17. ^

    Mahayuddin Yahya, ” Sejarah perkembangan pemikiran Islam dalam konteks Alam Melayu: Iktibarnya bikin abad akan datang,” dlm. Seminar pemikiran Islam abad ke-21, h.15.(Syaikh `Abdullah `Arif hidup sekitar tahun 505 – 510H/1112 – 1117M. Lihat: Abdul Rahman Ahmadi, Drs., Sejarah kesediaan Selam ke Asia Tenggara,
    h.53.)

  18. ^

    Tali kekang Harrison, ” The Advent of Islam to West and North Borneo “, dlm. JMBRAS, XLV (45), 1972, Bhg.I, h.16-20.

  19. ^

    Hasjmy,A., Ki kenangan ikut dan berkembangnya Islam ke Indonesia,
    h.147.

  20. ^

    Muhammad Ibrahim, Drs., dan Rusdi sufi, Drs., ” Proses Islamisasi dan munculnya Kerajaan-kerajaan Islam di Aceh,” dlm. (Hasjmy, A.), Rekaman Masuk dan Berkembangnya Islam di Indonesia, h.407.

  21. ^

    W.Hussein Azmi, ” Islam di Aceh: Turut dan berkembangnya hingga abad ke XVI (16),” dlm. Sejarah ikut dan berkembangnya Islam ke Indonesia, h.195 – 196

  22. ^

    Muhammad Ibrahim, Drs., dan Rusdi Sufi, Drs., ” Proses Islamisasi dan munculnya kekaisaran-kerajaan Selam di Aceh,” dlm. (Hasjmy, A.), Sejarah masuk dan berkembangnya Islam di Indonesia, h.407.

  23. ^

    Fatimi, S.Q., Islam comes to Malaysia, h.7.

  24. ^

    Tom Harrison, ” The Advent of Islam to West and North Borneo “, dlm.JMBRAS, XLV (45), 1972, Bhg.I, h.10-20.

  25. ^

    Saleeby, N.M., Studies in Moro history, law and religions, h.52.

  26. ^

    6 Yegar, M., The Muslims in Burma,
    h.14.




Sumber: https://ms.wikipedia.org/wiki/Kedatangan_dan_Penyebaran_Islam_di_Nusantara